کد خبر : 125242
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 آوریل 2021 - 15:37

کرونا،چالش ها ،دردسرها و دستاوردها

کرونا،چالش ها ،دردسرها و دستاوردها

اثبات نیوز؛     به قلم : داریوش جلالی /دبیر ریاضی دبیرستان آزادگان گچساران   وقتی ویروس کرونا در ایران مانند دیگر کشورها فراگیر شد ؛فعالیت های کلی در بیشتر عرصه ها را تحت تأثیر حضور شوم خود قرار داد. در کشور ما ، اما گرچه آموزش در خانه ها حبس شد ولی هرگز فعالیت

اثبات نیوز؛

 

 

به قلم : داریوش جلالی /دبیر ریاضی دبیرستان آزادگان گچساران

 

وقتی ویروس کرونا در ایران مانند دیگر کشورها فراگیر شد ؛فعالیت های کلی در بیشتر عرصه ها را تحت تأثیر حضور شوم خود قرار داد.

در کشور ما ، اما گرچه آموزش در خانه ها حبس شد ولی هرگز فعالیت های این حوزه تعطیل نشد.

کارشناسان زیادی سلطه کرونا بر کشور را زمینه ساز تعطیلی مطلق حداقل یک ساله فعالیت های آموزشی می دانستند ولی خوشبختانه هرگز چنین اتفاقی نیفتاد و آموزش و لو با سرعتی خرچنگ لاک پشتی به حرکت خود ادامه داد.

پر واضح است ؛اگر زیر ساخت ها فراهم تر می شد،آموزش کشور کمتر هم می توانست آسیب ببیند.

چنانچه معلم ، دانش آموز و خانواده آموزش هایی را قبل از شروع سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۳۹۹) دیده بودند و ابزار و امکانات بیشتر و بهتری در اختیار نظام آموزشی قرار می گرفت ،قطعا قطار آموزش کمتر از ریل خود خارج می شد.

کرونا به ما آموزش های زیادی در حوزه ی آموزش داد.

کرونا عملا به ما آموخت که در فرایند یاددهی _ یادگیری هرگز نباید روی یک روش کلی تمرکز کرد و همیشه باید در اندیشه جایگزینی روش های نوین با روش های سنتی و از رده خارج شده بود تا در شرایط بحرانی، آموزش تعطیل و در آن بسته نشود.

سلطه ی کرونا بر آموزش در مناطق و مدارس مختلف یکسان نبود.

کرونا آموزش را در بسیاری از مدارس اگر تعطیل نکرد ولی تا حدود زیادی نیمه جان کرد.
یکی از مدارسی که با بهره گیری بیشتر از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری با کرونا مبارزه کرد و اجازه نداد سلطه کرونا بر آموزش باعث تعطیلی فرایند یاد دهی _ یادگیری شود،دبیرستان آزادگان در گچساران بود.

خلاقیت های به کار برده شده در این دبیرستان بارها مورد تعریف ، تمجید و تشویق مسئولین واقع شد.

در این دبیرستان با بهره گیری از روش های نوین آموزشی ( آموزش از راه دور از طریق اسکای روم و برد هوشمند) کلاس و درس تا عمق خانه ها نفوذ کرد ؛به طوری که هر خانه یک مدرسه شد.

برنامه درسی هفتگی این دبیرستان چون تمام سالهای آموزش حضوری، بدون وقفه از ساعت ۷:۳۰تا ۱۲:۲۰ اجرا شد.

با اندکی هزینه و سرمایه گذاری می توان الگوی آزادگان را به دیگر مدارس توسعه و تعمیم داد و با بسیج امکانات و آموزش دبیر ،دانش آموز و خانواده حوزه آموزش را نه تنها از تعطیلی نجات داد که اغتنا هم بخشید.

کرونا را باید کنترل و مدیریت کرد .

تجربه به کار برده شده در دبیرستان آزادگان (آموزش منظم و برنامه ریزی شده از راه دور) نه تنها می تواند پایان آموزش نباشد که می تواند مقدمه ای بر آموزش نیز شود.
شاید مجبور باشیم تا سالیان سال ، کرونا را در کنار خود داشته باشیم ؛ پس نباید از تلاشهایمان در پیشبرد اهداف آموزشی فروگذار شویم .

باید خلاقیت های تازه به خرج دهیم و با هزینه کردن هایمان پیکر نیمه جان آموزش را از مرگ قطعی نجات دهیم.

باید کاری کنیم که لایه های اولیه هسته آموزش کمتر آسیب ببینند تا قطار آموزش کمتر از ریل خارج شود.

 

 

 

انتهای خبر/

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.